Nyheter

Hårda marknadsföringsregler i Kanada

I Kanada har man ganska hårda regler när det gäller marknadsföringen av cannabis.
Det fick onlinebutiken The Ontario Cannabis Store erfara efter att de publicerat en rubrik med texten: Leafs by Snoop.

Butiken anses ha gjort ett tydligt övertramp, eftersom det i The Cannabis Act tydligt och klart framgår i regeringens regler för hur produkter ska saluföras. Inga kändisar ska användas för att popularisera en viss sorts cannabis. Ändå publicerades alltså en rubrik som lydde: ”Leafs by Snoop”, där de syftar på ett urval av Snoop Dog. Rubriken byttes visserligen senare ut mot initialerna LBS, men skadan var redan skedd.

Hälsovårdsmyndigheten Health Canada har fått uppgiften att övervaka marknaden och se till att reglerna följs. De har varit i kontakt med The Ontario Cannabis Store och påtalat att reklamen är mot reglerna.

Trots att regelverket uttryckligen förbjuder kändisreklam så har flera av de licensierade bolagen rekryterat kändisar som är knutna till deras produkter.
En viss förvirring råder gällande vad som är tillåtet eller inte.

Deepak Anand är en erkänd konsult inom cannabisindustrin. Han säger:
-Jag hoppas att Health Canada börjar tillämpa vissa av de här reglerna, annars väntar rena Vilda Västern.

Läs mer!

Ontario Cannabis Store violated federal law with Snoop Dogg reference: expert

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *